2006-2007: Tummen upp för nya CR-V och Civic 5d
Spännande ny futuristisk design och innovativ teknik var den gemensamma nämnaren när nya generationer av Civic 5d och CR-V lanserades. Samtidigt introducerades flera avancerade projekt inom miljöområdet, exempelvis utvinning av etanol av risstjälkar och skogsavfall.
Hösten 2006 presenterades Hondas nya CR-V på Parissalongen. Tredje generationen av denna stilbildare hade fått en sportigare look och mer personbilsliknande egenskaper. Experterna i motorpressen och kunderna gjorde tummen upp.
2006 blev ett bra år för Honda på många andra områden. Nyheterna Civic 5d och Civic Hybrid började säljas och nådde genast stora framgångar.
Civic 5d blev så efterfrågad att leveranstiderna förlängdes och vissa bedömare gick så långt som att säga att den skapade en ny standard i Golfklassen.
Civic Hybrid lanserades samtidigt som intresset för hybridbilar lyfte på allvar. Modellen utsågs till bästa miljöbil i både England och Tyskland.
Honda kunde redovisa stora framsteg även vad gäller bränslecellsteknik under Tokyo Motor Show 2006. FCX Concept fick stor uppmärksamhet. Den vätedrivna och helt avgasfria – släpper bara ut vattenånga – modellen rullade sina första testmil under 2006. Bilen började leasas ut i Japan och USA 2008 – tidigare än man först utlovat – under namnet FCX Clarity.
En innovation som förr i världen hade uppfattas som science fiction blev verklighet under 2006. Forskare i Japan – bland annat från Honda Research Institute (HRI) – genomförde lyckade experiment där en robot (inte ASIMO) styrdes med signaler från hjärnan. Än så länge handlade det om att få roboten att visa tecknen i leken ”sten-sax-påse”, men försöken får ändå ses som banbrytande.
En mer jordnära innovation gällde nya drivmedel. Honda arbetar med att utvinna etanol ut bland annat risstjälkar och skogsavfall, vilket inte inkräktar på livsmedelsproduktion (som i fallet majs och sockerrör).
Sommaren 2006 introducerades lyxmodellen Legend i Europa. Den hade tidigare gjort succé i Japan och i USA och kom laddad med den mest avancerade teknologin.
Honda satte hastighetsrekord för Formel 1-bilar i Bonneville Salt Flats och närliggande Mojave Airport. Testföraren Alan van der Merwe kunde fyra gånger spräcka drömgränsen 400 kilometer i timmen. Bästa notering: 413 km/h.
I Formel 1 var annars säsongerna 2006 och 2007 inte speciellt upplyftande för alla Honda-fans. Undantaget då Jenson Buttons första seger i 2006 års upplaga av Ungerns GP som firades desto mer.
Positiv uppmärksamhet fick Honda F1 Racing Team för sitt nya marknadsföringsgrepp. Alla sponsordekaler plockades inför 2007 års mästerskap bort från tävlingsbilarna. De pryddes i stället av en bild på jordklotet för att uppmärksamma globala miljöfrågor.
CR-V och Civic fortsatte skörda framgångar och bidrog till att Honda under 2007 ökade sina marknadsandelar. Detta gällde både den europeiska och nordiska marknaden.
Till modellprogrammet fortsatte Honda lansera nyskapande teknik. Det kollisionsminimerande bromssystemet CMBS är numera standard i Legend Executive Advanced och i CR-V Executive Advanced.
I slutet av 2007 visade Honda upp Accord Tourer Concept. En försmak av introduktionen av den åttonde generationen av nya Accord.
- 1948–1957: Företaget grundas
- 1958–1967: "You meet the nicest..."
- 1968–1977: Första superbiken
- 1978–1987: Racingframgångar
- 1988–1997: 10 miljoner Civic
- 1998–2000: Hondas första världsbil
- 2001–2002: Hybriden gör intåg
- 2003–2004: Nya höjder med HondaJet
- 2005: En diesel värd att älska
- 2006–2007: Tummen upp för nya CR-V och Civic 5d
- 2008–2010: Hybridmodeller dominerar nyhetsflödet