2001-2002: Hybriden gör intåg

För Honda var 2001 ett år där nyheterna avlöste varandra. Sjunde generationen av Civic presenterades samt den helt nya modellen Stream.

Både Civic och Stream hade flera innovativa lösningar och blev valda till Årets Bil i Japan. Det var bland annat premiär för växelspaken placerad på instrumentbrädan och Stream kunde trots begränsade yttermått erbjuda tre sätesrader med maximalt sju sittplatser.

Av Civic-familjen var det onekligen Civic Type-R som fick mest uppmärksamhet. Ett riktigt krutpaket med en VTEC-motor på 200 hk och som med relativt små förändringar lätt utvecklats till en vinnarbil i banracing för standardvagnar.

Från detta år är det också värt att notera Civic 5-dörrars toppbetyg i krocktesterna av Euro NCAP. Fyra stjärnor följdes upp med högsta betyget någonsin (tre stjärnor) oavsett bilmodell i testet för fotgängares säkerhet.

Nyhetsfloden fortsatte med oförminskad kraft 2002 och modellerna som fick rubriker detta år var nya Jazz som blev en jättehit i Japan. Utsedd till Årets Bil och Honda fick för första gången en modell som sålde bäst av alla på den japanska marknaden med drygt 250 000 exemplar. Karakteristiskt för Jazz är storleken av en småbil men med flexibla lastmöjligheter, hög säkerhetsnivå och låg bensinförbrukning.

Det var även premiär för den andra generationen av CR-V och i likhet med sin föregångare hör modellen till de mest sålda i Norden i SUV-segmentet. Lovorden i media var många och CR-V fick mycket beröm för bra väghållning, utrymme, komfort, ljudnivå och körkänsla. Lägg därtill toppbetyg i krocktestet i Euro NCAP och ni förstår varför just CR-V blev Hondas mest sålda modell i Norden 2002.

Året bjöd också på en rad utmärkelser. Honda-motorer vann tre kategorier i International engines of the year awards för hybridmotorn till Insight IMA, Civic Hybrid och 2,9-liters motorn som sitter i sportvagnen S2000.

Insight fick ytterligare en utmärkelse. Enligt The American Council for an Energy Efficient Economy var modellen den minst miljöbelastande bilen år 2002. Bland de tio främsta bilarna var fyra Honda-modeller. Förutom Insight tre olika Honda Civic-varianter.

Ett genombrott var det också för ”framtidsbilen” FCX som började rulla i Los Angeles. FCX är den första bränslecellsbilen i världen som blivit certifierad som ett så kallat nollutsläppsfordon. Los Angeles bestämde sig för att leasa fem bilar som skall användas i stadens dagliga arbete. FCX är väl lämpad för detta då bilen har en aktionsradie på hela 355 km, maxeffekt om 82 hk, topphastighet på 150 km/h och plats för fyra personer.

Det blev också ett bra år för den nya Honda-organisationen i Norden, Honda Nordic, som kunde konstatera att bilförsäljningen ökade med 28 procent 2002.