Honda sätter nya tuffa miljömål och lanserar ny slogan

Honda har alltid legat i framkant när det gäller att sätta tuffa miljömål för både modeller och själva tillverkningen. Koncernen har också varit bra på att infria sina miljölöften. Fram till 2020 ska Hondas produkter släppa ut 30 procent mindre koldioxid jämfört med nivån från år 2000.

Sedan flera år är Honda världens ledande och största producent av motorer. Att agera i samklang, inte bara med kunderna, utan även med samhället i stort, har spelat en avgörande roll för att nå den positionen. Honda vill att företaget ska ses som en tillgång och en ansvarstagande aktör på alla de marknader där företaget finns representerat.
I dag är Honda en av få tillverkare inom bilindustrin som kan erbjuda flera helt olika hybridmodeller. Civic Hybrid och Insight har kompletterats med CR-Z och nya Jazz Hybrid.

Miljödebatten och engagemanget är långt ifrån en ny företeelse. Det som skiljer Honda från många andra företag är att man mycket tidigt tog debatten och varningssignalerna på allvar. Redan 1966 påbörjade Honda ett forskningsprojekt med den övergripande målsättningen att bevara ”Blue Skies for Our Children”. Nu har målsättningen omvandlats till en slogan och ingår som en del av den grafiska symbol som Honda tagit fram för att användas både internt och externt vid olika miljöaktiviteter världen över.

Symbolen representerar jorden och solen med en blå himmel, frisk luft, rent vatten och ett grönskande land som är en förutsättning för att människor på jorden ska kunna må bra och njuta av livet. Den vita linjen i mitten av symbolen representerar vägen där rörlighet skapar frihet för individen, medan hjärtat representerar Hondas tänkande, passion och löfte för miljöfrågor.

Milstolpar

1966 Honda bildar en forskningsgrupp med uppgift att minska skadliga avgasutsläpp.
1973 Bensinsnåla Civic CVCC med betydligt lägre utsläpp än tidigare modeller börjar säljas.
1988 VTEC-motorn med variabla ventiltider introduceras. En teknik som hämtades från Hondas utvecklingsarbete inom racingsporten.
1996 New Dream enbart driven av solkraft vinner World Solar Callenge. Elbilen EV-PLUS introduceras.
1997 Civic GX lanseras med gas och elektricitet som drivkälla.
1999 Insight blir den första hybridmodell som säljs i USA.
2001 Civic Hybrid introduceras i Japan och blir först med hybridtekniken i en massproducerad femsitsig modell.
2002 FCX blir den första bränslecellsbilen i världen att leasas ut till ett begränsat antal kunder i USA och Japan.
2004 Premiär för Accord Hybrid i USA, först i världen med en V6-hybridmotor.
2006 Civic Hybrid börjar säljas på den nordiska marknaden. Andra generationen bränslecellsbil FCX Concept visas på Tokyo Motor Show. Honda Research Institute lyckas utvinna etanol från risstjälkar och skogsavfall.
2008 FCX Concept banar vägen för serieproducerade FCX Clarity som även den leasas ut till ett begränsat antal kunder i USA och Japan.
2009 Femdörrars Insight lanseras och blir den första hybridmodellen att toppa försäljningslistan i Japan för en enskild månad.
2011 Honda utlovar att minska koldioxidutsläppen från alla sina produkter med sammanlagt 30 procent fram till 2020. Honda nya miljösymbol lanseras med slogan ”Blue Skies for Our Children”.