Robotteknik och miljötänkande i fokus

Robotteknik och miljötänkande i fokus för 60-årsjubilerande Honda Power Equipment.

den 14 augusti 2013

I fokus

Om företaget

Honda Power Equipment, Sverige, finns sedan nio år i Malmö. Totalt 12 personer arbetar på kontoret på Svågertorp, där även den övriga verksamheten för Honda Nordic (bildivisionen) finns. Försäljningschef för Honda Power Equipment Sverige är Mikael Comrin.

Honda Power Equipments produkter finns inom trädgårds- och marinområdet. Utbudet består av gräsklippare, åkgräsklippare, trimmers, elverk, vattenpumpar, jordfräsar, snöslungor, robotgräsklippare och båtmotorer för både privatkunder och proffs. Det senaste verksamhetsåret såldes 5 600 000 Power Equipment-produkter över hela världen.

- Honda Power Equipment i Sverige har fördubblat omsättningen de senaste åtta åren. Vi har ökat våra marknadsandelar, framför allt på gräsklippare, berättar Mikael Comrin.

Historik

Honda grundades 1948, är världens största motortillverkare och ett av världens mest kända varumärken. Honda Power Equipment grundades 1953 och firar i år 60-årsjubileum. Företaget grundades när universalmotorn "Typ H" lanserades för att förenkla böndernas arbete. Sedan dess har Honda utgått från sin kärnteknik, motorn, och gradvis utökat sitt produktutbud. Numera omfattar det jordfräsar, elverk, utombordsmotorer, vattenpumpar, gräsklippare, robotgräsklippare, snöslungor och nu senast lösningar för att producera och spara energi.

Den världsomspännande verksamheten bedrivs fortfarande i den anda som skapades av Honda Motors grundare, Soichiro Honda: att använda tekniken till att förbättra och förenkla människors liv. Sedan starten 1953 har drygt 100 miljoner maskiner från Power Equipment producerats.

Marknaden i Sverige delvis väderberoende

- Honda Power Equipment i Sverige kan dra nytta av Hondas storlek och globala verksamhet, i första hand genom att kunna erbjuda marknaden Hondas stora utbud av produkter, säger Mikael Comrin. Vi kan också dra nytta av bildivisionens kunder, eftersom det är mycket lättare att sälja en annan Hondaprodukt, till exempel en gräsklippare, till denna grupp.

Vädret spelar en viss roll för Honda Power Equipments försäljning.

- I år, när våren kom sent, märkte vi och hela branschen att försäljningsperioden för trädgårdsprodukter blev kortare. Å andra sidan ger en bra sommar en ökad merförsäljning året efter på den marina sidan.

- När det gäller våra elverk så ökade försäljningen betydligt efter de omfattande stormarna Gudrun och Per för några år sedan. Flera kunder har idag en helt annan back-up jämfört med innan stormarna.

Återförsäljarna viktigast

- Återförsäljarna är vår viktigaste kanal. Vi satsar mycket på att underlätta för dem, säger Mikael Comrin. En viktig del är att erbjuda helhetslösningar istället för enbart enstaka produkter.

- Våra marina återförsäljare har en kort säsong och därmed lika kort tid på sig att sälja, därför erbjuder vi dem ett samarbete med båtbyggare vid försäljning av våra båtmotorer.

För återförsäljaren Johnny Leinonen på Marin och Fritid i Laxå är detta en stor fördel.

- Honda underlättar för mig som återförsäljare. De skickar alla instrument, gasreglage och kablar till båtfabriken. Vi kan koncentrera oss på att skruva på båtmotorn och på så sätt sparar vi mycket tid och kan sälja i snitt fyra båtar på en dag istället för en, säger Johnny Leinonen.

- På den svenska marknaden arbetar vi nära våra återförsäljare. Vi agerar lokalt trots vår storlek, alla på kontoret ska ha en bra relation med våra kunder. Vår filosofi är att skapa långvariga partnerskap och att tillsammans med dem driva verksamheten framåt med god lönsamhet, säger Mikael Comrin.

Slutkunderna säger genomgående att kvaliteten på Honda Power Equipments produkter håller hög kvalitet. Att alltid göra saker bättre har alltid varit en stark drivkraft i Hondas företagskultur.

- Eftermarknaden är viktig, vi ska vara lätta att nå, erbjuda bra utbildning och uppföljning. Det ska vara lätt att arbeta med Honda. Honda vill underlätta för kunderna och hjälper till med reklamationer i datasystemet, vilket sparar tid för de oftast hårt belastade återförsäljarna.

Skonsamma båtmotorer

Honda Power Equipment vill underlätta för kunderna och hjälper till med reklamationer i datasystemet, vilket sparar tid för de oftast hårt belastade återförsäljarna.

- Att Hondas produkter är av hög kvalitet visar bland annat att mindre än en procent (genomsnittssiffra för Europa) av garantiärendena lämnas in inom garantitiden. Hondas service och kvalitet gör att vi ibland får skämtsamma kommentarer från återförsäljarna om att de aldrig har något att göra i verkstaden när de säljer Honda, säger Mikael Comrin.

Johnny Leinonen på Marin och Fritid i Laxå har varit återförsäljare för Hondas båtmotorer sedan 1985.

- Totalt har jag sålt 15000 båtmotorer och elverk från Honda. Med min långa erfarenhet av Honda kan jag säga att det endast är när man kör på grund eller får in vatten i bensinen som det behövs ett besök på verkstaden. Hondas motorer startar och går i alla väder.

Under mars till september är det högsäsong på marinsidan. Johnnys kunder är både fiskare och privatpersoner som har fritidsbåt.

Enligt SweBoat, båtbranschens riksförbund i Sverige, finns det närmare 600 000 fritidsbåtar i Sverige med motor. Många av dessa är äldre motorer som ger upphov till omfattande miljöfarliga utsläpp. En rapport från Europeiska båtbranschen visar att upp till 95 procent av bränslespillet kan sparas om en gammal tvåtaktsmotor byts mot en ny fyrtaktare, vilket innebär stora besparingar för våra hav och sjöar.

Framtiden stavas robotteknik och miljötänkande

Honda har arbetat med robotutveckling sedan 1986, då med föregångarna till ASIMO, världens mest avancerade humanoida robot. Miimo är den första kommersiella robotbaserade produkt som Honda har tillverkat för privatkonsumenter – den symboliserar Hondas första steg mot att erbjuda robotlösningar som höjer livskvaliteten i hemmiljö.

- I år har vi lanserat en ny produkt i segmentet robotgräsklippare. Den heter Miimo och utsågs av den tyska tidningen Selbst till den bästa på marknaden i en jämförelse med tio andra. Miimo fungerade bäst utan tillsyn, arbetade stilla och utan störningar samt klippte noggrant även oregelbundna partier av gräsmattan. Trenden överlag är att folk vill prioritera att göra annat istället för att klippa gräset, säger Mikael Comrin.

Miimo bygger på Hondas avancerade robotteknik med den humanoida roboten ASIMO som den absoluta höjdpunkten.

Honda Power Equipment menar att framtiden för deras produkter handlar om ett integrerat och avancerat miljötänkande. Hondas experimentella Home Energy Station är ett bra bevis på det. Home Energy Station genererar vätgas från naturgas för att ge hemmet såväl värme som el plus att den driver en bränslecell för bränsle till bilmodellen Clarity. Honda utvecklar Home Energy Station tillsammans med teknikpartnern Plug Power, Inc. Den kontinuerliga utvecklingen har gjort produkten effektivare, men framför allt gjort den mindre och därmed ännu lämpad för användning i hemmet. Honda fortsätter att arbeta med forskning om och utveckling av konsumentprodukter som arbetar med vätgas.