Världspremiär för Honda CR-V e:FCEV

den 18 mars 2024

Honda presenterade CR-V e:FCEV, en banbrytande vätgasdriven bränslecellsdriven bil (FCEV) med plugin-laddningsfunktion på Hydrogen & Fuel Cell Expo-mässan i Tokyo i slutet av februari. Bilen kommer att lanseras i Japan i sommar. Som den första japanska biltillverkaren att erbjuda en vätgasdriven bil med denna funktion kombinerar Honda fördelarna med en FCEV, vilket innebär lång räckvidd och snabb vätgastankning, med bekvämligheten som en plugin-modell har i form av laddning hemma eller på resande fot.

CR-V e:FCEV har en räckvidd på över 600 km med full vätgastank, och den batteridrivna plugin-tekniken lägger till ytterligare 60 km i räckvidd. SUVen är utvecklad på den sjätte generationens CR-V-plattform, som redan är framgångsrik på viktiga marknader, en modell där användbarhet och utrymme är de främsta kännetecknen.

Säljstart i slutet av 2024
Bränslecellssystemet har utvecklats gemensamt av Honda och General Motors (GM) och tillverkas av deras gemensamma bolag, Fuel Cell System Manufacturing, LLC. Modellen ska tillverkas i Ohio, USA, kommer att exporteras till Japan och har försäljningsstart i Nordamerika i slutet av 2024.

Honda siktar på koldioxidneutralitet senast 2050 och fokuserar på koldioxidneutralitet, ren energi och att återvinna resurser. CR-V e:FCEV passar väl med denna vision och positionerar vätgas som ett medium som kan lagra och transportera energi med hög potential.

Bland de viktigaste funktionerna på modellen finns konceptet ”E-Life Generator”, som kombinerar SUVens robusthet med en kort vätgastankningstid på tre minuter och plugin-laddning för daglig användning. Den rymliga kupén, lastutrymmet i två plan och den rena och samtidigt tuffa designen uttrycker en stabil look. Det av Honda och GM gemensamägda bolaget som tillverkar bränslecellssystemet har lyckats minska kostnaderna med en tredjedel, samtidigt som hållbarheten har fördubblats och motståndskraften mot låga temperaturer förbättrats. Detta jämfört med Honda Clarity FCEV som kom 2019.

Laddnings- och utmatningsfunktionerna ökar CR-V e:FCEV:s mångsidighet. Den stöder växelströmsladdning nivå 2, med en extern uteffekt på upp till 1500W. Sammantaget sätter Hondas CR-V e:FCEV en ny standard för bränslecellsteknik och erbjuder en god balans mellan bekvämlighet, effektivitet och miljöansvar.