Hondas värld

Jorden runt

Våra forsknings- och utvecklingsteam är nyfikna och nyskapande av naturen och de älskar utmaningar. Att titta på saker och ting på ett annorlunda sätt och att utveckla nya koncept kan ofta leda till en ny generation Hondor runt hela världen.

Scrolla

Hondas varumärkeslogotyp.

Globala ambitioner

”Jag ville bli nummer ett i världen, inte bara i Japan” – Soichiro Honda

150 länder, en Honda

Honda är för närvarande den fjärde största fordonstillverkaren i världen. Vi säljer våra bilar i 150 länder över hela världen.
Modeller som Civic, Accord, CR-V och HR-V är bästsäljare i många regioner. Accord har varit Amerikas mest sålda bil under de senaste 40 åren, vilket är ett anmärkningsvärt rekord.


Våra nationella säljkontor finns i fyra viktiga regioner. Vi säljer Hondor i 30 länder i Japan och Asien/Oceanien, i 38 länder i Nord- och Sydamerika, i 46 länder i Europa och i 36 länder i Afrika och Mellanöstern. Var och en har fullständigt stöd från vårt japanska huvudkontor och levererar den kompletta Honda-upplevelsen.

Global tillverkning

Vi bygger där våra kunder finns.

Vår grundare Soichiro Honda lärde oss att ett framgångsrik globalt företag är ett decentraliserat företag. Han gav de olika regionerna mandat att fatta egna beslut. På alla Hondas produktionsanläggningar världen över råder en påhittighet och entreprenörsanda. När allt kommer omkring är de bäst placerade för att fatta rätt beslut.

Global vision

Redan från början antog vi utmaningen att bygga bilar utanför Japan. Vi var det första japanska företaget som tillverkade bilar i Nordamerika. Det var en enorm satsning utomlands, men med Soichiros beslutsamhet lyckades vi göra det till en succé. Den ursprungliga fabriken i Marysville har idag byggt 11 miljoner Hondor – hittills ...

Honda-tekniker som arbetar på en motor.

Det spelar ingen roll vilken fabrik eller monteringsanläggning – alla Hondor är byggda med stolthet.

Trekvartsvy framifrån av Honda Accord på produktionslinjen.

Vi bygger den tionde generationen Accord för våra nordamerikanska kunder vid vår gigantiska anläggning i Marysville, Ohio. Fabriken slog upp dörrarna 1982.

Idag bygger vid Hondor i USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Storbritannien, Turkiet, Kina, Thailand, Indien och Vietnam. Under 2017 producerade våra anläggningar fler än 5,1 miljoner bilar.

Global forskning och utveckling

Honda-bilar är för hela världen.

Vi säkerställer att Honda-fordon fungera bra över hela världen genom att bedriva forskning och utveckling på alla kontinenter. Vi har övergripande forsknings- och utvecklingsanläggningar i Japan, och större projekt leds från vårt huvudkontor. Vi är dock precis lika stolta över forskningen och utvecklingen som sker på våra andra globala anläggningar.

Drömmakare

Hondas forsknings- och utvecklingscenter finns i USA, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Storbritannien, Tyskland och Italien. Vi tror på att vi genom att forska kring och utveckla bilar inom viktiga regioner uppnår bästa möjliga resultat för våra kunder.

Vy framifrån av NSX som en Honda-tekniker arbetar på.

Honda NSX byggs för hand av specialutbildade tekniker i USA.

Närbild på motorn i Honda NSX.

Vridmomentet på varenda bult på den nymonterade NSX-motorn har uppmätts för hand.

Hur Honda kläckte en idé

Amerika älskar Civic halvkombi.

Honda-tekniker arbetar på en Honda Civic 5-dörrars.

Var vi än bygger Hondor byggs och hanteras de varsamt.

Om du trodde att den amerikanska marknaden bara hade plats för sedaner trodde du fel. USA är den största marknaden för Civic 5-dörrars. Den här modellen lanserades på andra sidan Atlanten 2016 och har varit en succé sedan dess.

Global dragningskraft

Detta är ett exempel på hur vi utvecklar våra modeller till verkligt globala fordon. Vi gör bilar för hela världen, inte bara för regioner. Det är svårare att göra det på det här sättet, men det är väl värt ansträngningarna.

Trekvartsvy framifrån på Honda Civic 5-dörrars som transporteras till Amerika.
Trekvartsvy bakifrån på Honda Civic 5-dörrars som transporteras till Amerika.

En Honda Civic 5-dörrars byggd i Storbritannien lämnar landet för att korsa Atlanten till USA.