Hondas värld

Drömmen börjar

Leva ut drömmen

Scrolla

Hondas varumärkeslogotyp.

Hur Soichiro byggde Honda

Från motordrivna cyklar till privatjet på 70 år.

De tidiga åren

Ett genis begynnelse.

1906: Soichiro Honda föds

Soichiro Honda föds in i en smedfamilj i en liten by nära Fuji. Han fascineras av maskiner och hjälper till i sin fars cykelverkstad. 

1922: Starkt sken, stor stad

Soichiro Honda lämnar skolan och åker till Tokyo där han blir lärling som mekaniker. Efter sex år återvänder han hem och öppnar sin egen verkstad.

1937: Hondas första företag

Soichiro grundar Tokai Seiki för att producera kolvringar. Företaget växer, men drabbas av dubbel olycka med en bombräd under kriget och en förödande jordbävning strax därefter. Spillrorna av verksamheten säljs och med hjälp av intäkterna grundas ett nytt företag: Honda Technical Research Institute.

1946: Den första Hondan

Efterkrigstidens Japan måste bli mobilt, och det snabbt och billigt. Soichiro får idén att montera överblivna generatormotorer på cyklar. När han gör det skapar han den första ”Hondan”. Hans utmaning är nu att möta efterfrågan på dem.

Några av de första Honda-anställda utanför Hamamatsu-fabriken 1948.

Några av de första Honda-anställda (och deras familjer!) utanför Hamamatsu-fabriken 1948.

En illustration av olja i en parfymflaska.

När Soichiro såg en bil – en T-Ford – för första gången skulle hans liv förändras för alltid. Dess olja är som parfym

1947: Honda Type A

Den ursprungliga motordrivna cykeln vidareutvecklas. Den är smart, snygg och populär. Inom några månader byggs den Honda-utformade motorn på verksamhetens första löpande band.

1948: Honda Motor Company föds

Soichiro Honda skaffar sig en affärspartner, Takeo Fujisawa, och tillsammans skapar de ett nytt företag. Soichiro blir produktutvecklare och Fujisawa-san besitter de nödvändiga affärskunskaperna. Företaget har 34 anställda, men en gemensam dröm.

1949: Den första nya Hondan

Den första motorcykeln som helt konstruerats och utvecklats av Honda från grunden kallas passande nog för Dream D-type.

Snabbväxande på en global marknad

1950-talet.

1955: Når förstaplatsen

Honda blir det största motorcykelmärket i Japan. Idag är det världens största motorcykelmärke, med produktionsanläggningar över hela världen.

1956: Tänk globalt, agera lokalt

De vägledande idealen som ännu formar Honda skapas. Företagesprincipen är bevarad: ”Vi bibehåller ett globalt perspektiv och strävar efter att leverera produkter av högsta kvalitet, men till ett rimligt pris, för global kundtillfredsställelse.”

Hondas första butik i Nordamerika.

Vår första utländska återförsäljare låg i Kalifornien, USA. Den hade bara åtta anställda, men här såldes snart tusentals motorcyklar i månaden.

Sidovy av Honda Super Cub.

1958: En superstjärna föds

Honda Super Cub är en enkel och prisvärd motorcykel för hela världen. Det heter inte Super utan anledning, för dess omedelbara efterföljare produceras än idag. Den ger prisvärd mobilitet till massorna och är det bäst säljande motoriserade transportfordonet någonsin. Kanske också det mest betydande?

1959: Den amerikanska drömmen

Världens största motorcykelmärke inleder sin utlandsförsäljning, och det i USA. American Honda Motor Co. Inc. etableras i Los Angeles.

Den vinnande känslan

1960-talet.

1960: Drömmen utforskas

Ett särskilt Honda-företag för forskning och utveckling bildas som ett systerbolag till Honda Motor Co. Ltd. Vi kan kalla det för Soichiros drömfabrik.

1961: TT-triumfer

Soichiro Honda sa att framgång är 99 procent fiasko. Vår debut på Isle of Man TT Race är en besvikelse, men vi ger inte upp. Två år senare är vi tillbaka och då dominerar vi. Det är vårt första smakprov på internationella tävlingsframgångar, men långt ifrån vårt sista, för 1965 vinner vi även F1 Grand Prix-tävlingar.

1962: Global produktion

Sporrade av TT-motorcykelframgångarna öppnar vi vår första utländska produktionsanläggning i Aalst, Belgien, för att möta den ökande efterfrågan på våra motorcyklar. Vi har byggt i Europa längre än du tror.

1963: Från två till fyra hjul

Honda börjar sälja bilar och kommersiella fordon. Den robusta minipickupen T360 beundras. Den flinka sportbilen S500 är hett eftertraktad.

Trekvartsvy bakifrån av Honda RA273.

Honda RA271 var vår första F1-bil. Den hade en 1,5-liters V12-motor som kunde producera över 220 hästkrafter. Det är ett unikt exemplar och racerbilen visas nu i Honda Collection Hall vid racingbanan i Motegi, nära Tokyo.

Trekvartsvy framifrån av Honda RA273.

1964: Hondas racingambition

Bara ett år efter att ha blivit biltillverkare tar Honda det djärva steget in på motorsportsarenan. Beslutet att göra vårt eget chassi och vår egen motor ger snart utbetalning, och i Mexiko 1965 kör Richie Ginther hem vår allra första seger.

1967: Det lilla Honda-miraklet

Så söt, så smart. Stadsbilen N360, med sin lilla luftkylda motor, inleder Hondas framgångssaga med personbilar.

Ett hektiskt årtionde

1970-talet.

1972: Rätt bil vid rätt tidpunkt

Kompakta och framhjulsdrivna Civic är en bil som passar perfekt på 1970-talet. 10 generationer och 24 miljoner exemplar senare är den lika relevant och populär som någonsin.

1973: Hondas grundare går i pension

Hondas grundare Soichiro Honda och Takeo Fujisawa går i pension efter 25 års ledarskap och antar rådgivande positioner i styrelsen. Soichiro följde med stor angelägenhet sitt företag fram till sin bortgång 1991.

1975: Rökning undanbedes

Vi lanserade den fantastiska CVCC-motorn i Nordamerika. Dess förbränningscykel är så effektiv att den överskrider de tuffa, nya renluftsföreskrifterna utan att ens behöva en avgaskatalysator. Det är en sensation.

Vår första Honda Civic, trekvartsvy framifrån.

En Honda-ikon: vår första Civic. Vi har byggt den sedan 1972, och idag är vi uppe i den tionde generationen. Vi har byggt fler än 24 miljoner Civic sedan lanseringen!

Ursprungliga Honda Accord, sedd från sidan.

Ursprungliga Honda Accord var faktiskt vår första medelstora 3-dörrars halvkombi – Civic var från början 2-dörrars sedan.

1976: Att växa upp

Hondas första medelstora bil, Accord, presenteras. Från början erbjuds den som en 4-dörrars sedan och en 3-dörrars halvkombi. Senare skulle en 5-dörrars halvkombi komma, tillsammans med en kupéversion som vi kallar för Prelude.

1979: Broar byggs

Honda inleder ett givande 15 år långt samarbete med BL för att dela teknik, utveckla och bygga bilar tillsammans i Europa. Andra samarbeten har följt, men vi förblir mycket stolta över vår självständiga anda och vårt kompromisslösa, originella tänkande.

Det högteknologiska årtiondet

1980-talet.

1981: På kartan

Visste du att det var Honda som uppfann världens första kartbaserade bilnavigeringssystem? Honda Electro Gyrolocator erbjuds i Accord på den japanska marknaden mer än ett decennium innan GPS-satellitnavigeringssystem introducerades.

1982: Bor i USA

Honda började tillverka motorcyklar i USA 1979. År 1982 blir Honda det första japanska märket som producerar bilar i USA. Fabriken i Ohio får senare sällskap av anläggningar i Kanada och Mexiko.

1986: Legend-arisk

Hondas första lyxbil lanseras och i USA lanseras i samma veva även ett nytt varumärke som bilen säljs under, nämligen Acura. Detta gör Honda till det första japanska bilföretaget som startar en fristående premiumavdelning.

1989: Virtuell VTEC

Genom att skapa VTEC-systemet visar Honda att det går att tillverka en motor som är både kraftfullare och mer ekonomisk.

En bil på VTEC-motorn.
Sidovy av Honda Acura Legend i kupémodell.

1988 års kupémodell av Acura Legend hade en supersmidig 2,7-liters V6-motor med 24 ventiler. Det bidrog till att etablera premiummärket Acura i USA.

1988: En F1-uppvisning av Honda

Varken förr eller senare har någon dominerat en F1-säsong på det här viset. McLaren-Hondorna vinner 15 av 16 lopp, laget vinner konstruktörsmästerskapet, Ayrton Senna är 1988 års F1-världsmästare och hans lagkamrat Alain Prost är tvåa. Varför inte 16 av 16? Tja, ingen är perfekt ...

Ett årtionde av ikoner

1990-talet.

1992: Byggd i Europa

Två nya Honda-fabriker öppnas i Europa. Den brittiska fabriken i Swindon bygger Accord, och en anläggning i Gebze, Turkiet, inleder produktionen av Civic. Idag är Swindon ett globalt hem för alla 5-dörrars Civic halvkombi.

1995: Fyrhjulsdrift

En klassisk Honda lanseras, nämligen CR-V (Compact Recreational Vehicle). Denna banbrytande, kompakta SUV fick omedelbar uppmärksamhet och är idag världens bäst säljande SUV. År 1999 skapar Honda den mindre uppföljaren HR-V (High-Riding Vehicle).

1998: Grattis på födelsedagen, Honda

Vi beslutar oss för att ge oss själva en present för att fira våra första 50 år. Vad skulle det kunna vara annat än en tvåsitsiga sportbil? Högvarvande S2000 uppdaterar den ursprungliga känslan i den tvåsitsiga sportbilen S500 för dagens marknad.

1990: Superstjärnan

Inflytelserika NSX anländer. Hondas första superbil rör om i grytan hos de etablerade prestandabilarna.

Trekvartsvy framifrån av Honda NSX i lantlig miljö.
Flygfoto av tre fjärdedelar av Honda S2000.

Honda S2000: Vilken 50-årspresent att ge till sig själv!

1999: Inblick i framtiden

Våra tekniker är inte bara fokuserade på det förflutna. Insight var vår första bensin och elhybrid, och det var en bil med otroligt lågt koldioxidutsläpp. Det var ännu ett tillfälle då Honda var först, för det var den första hybridbilen som såldes i Europa.

Robotar och racing

2000-talet.

2000: ASIMO vinkar

Den första humanoida roboten ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) visas och blir en av Hondas mest berömda celebriteter.

2001: R står för racing

Prestandabilen Civic Type R halvkombi lanseras i Europa. Den får snabbt ett gott rykte, och ryktet sprids snabbt. Den exporteras senare till entusiaster över hela världen. Ytterligare tre generationer har följt, och den senaste lanserades 2017.

2002: Kliver in i Jazz-klubben

Smarta Jazz i b-segmentet lanseras. Med en bränsletank i mitten är den oväntat rymlig. De geniala baksätena Magic Seat är ett kreativt exempel på Hondas filosofi ”maximalt med människa, minimalt med maskin”.

2003: TV-stjärnan Honda

Hondas reklamfilm ”The Cog” visas i Europa. Det blir en av de mest ansedda reklamfilmerna någonsin. Den lanserar nya Accord, som finns tillgänglig med i-CTDi-motorn, vilket är Hondas allra första egna dieselmotor.

Bild framifrån på ASIMO som går nedför några trappsteg.
Närbild på Hondas röda H-logotyp.

Hondas röda H-logotyp finns på de flesta av våra sportmodeller, de så kallade Honda Type R-bilarna.

2006: Hondas vätgashjälte

Hondas ingenjörer har länge drömt om en vätgasdriven framtid, som utlovar ett slut på avgasutsläpp och laddningar. 2006 års lansering av FCX Clarity – den första kommersiellt tillgängliga vätgasdrivna bilen – var en milstolpe.

Idag

Honda fortsätter att slå rekord.

2014: Höga siffor

Det totala globala försäljningsantalet av Hondas motorcyklar och skotrar når den enorma siffran 300 miljoner. Siffrorna förblir höga, för bara ett år senare kör vi hem vår 700:e Grand Prix-seger inom motorcykeltävlingar.

2015: Honda lyfter

Soichiros största dröm slår in när den första HondaJet-produktionen lyfter mot skyarna. Privatjetplanet för sex passagerare kan skryta med en färdsträcka på över 2 200 km, och med en topphastighet på 782 km/h är det den snabbaste Hondan som någonsin har byggts.

2016: En milstolpe för biltillverkningen

Hondas bilproduktion uppgår till 100 miljoner exemplar. Kunde Soichiro någonsin ha drömt om att så många bilar som bär hans namn skulle byggas?

Honda Jet flyger över bergen.
Främre trekvartsvy av Honda Civic Type R på Nürburgring.

Senaste Civic Type R regerar på berömda Nürburgring, med en rekordvarvtid på 7 minuter och 43,8 sekunder.

2017: Avancerad och sportig

Honda presenterar nya NSX – en högteknologisk superbil som precis som originalet är före sin tid. Det är en hybridsuperbil med en V6-bensinmotor och tre elmotorer. Några månader senare får NSX sällskap av en ny Civic Type R, och den är så snabb och stabil att den sätter ett ny rekordtid runt den utmanande racerbanan Nürburgring Nordschleife i Tyskland.

2018: 70 år med The Power of Dreams

Honda fyller 70. Det har varit en händelserik historia hittills. Vart kommer de kommande sju decennierna att ta oss?

Logotyp för Hondas 70-årsjubileum.