Hondas värld

Honda Racing-stjärnor

Den starkaste drivkraften är viljan att vinna, men det är viljan att förbereda – och att lära sig – som gör skillnaden.

Scrolla

Hondas varumärkeslogotyp.

Fullständigt engagemang

”Om Honda inte skulle tävla, vore det inte Honda.” – Soichiro Honda

Lära sig replikerna

Honda tävlar om täten.

Soichiro Honda älskade racing. På 1930-talet deltog han och hans bror i tävlingar med en Ford som de modifierat hemma. Strax efter att han 1949 etablerat företaget Honda introducerade han oss för motorcykeltävlingar, där vi snabbt fick ett antal berömda segrar. Soichiro slutade inte där. Hans ambition var att bli mästare i en bil som han själv hade gjort både motor och chassi på. De första stegen mot den här drömmen togs 1964 och forumet var inget annat än motorsportens högsta division: F1.

Honda blir F1-vinnare

Honda RA271 dök upp första gången vid Tysklands Grand Prix 1964 och blev allt mer konkurrenskraftig för varje lopp. Säsongen 1965 verkade gå mer i moll än dur tills Richie Ginther, som körde en RA272, körde hem vår allra första seger i Mexiko. Knappt ett år efter lagets debut hade Soichiro förverkligat sin dröm.

Praktiskt arbete

Soichiro skulle aldrig luta sig tillbaka och bli en åskådare, utan han ville se och uppleva sina racingdrömmar gå i uppfyllelse

Soichiro Honda arbetar på en racerbil.
Vy framifrån av Formel 1-bil från Honda från 1960-talet med förare och ingenjörer.

Vår Honda-ingenjörer jobbade hårt för att hamna bland F1-vinnarna under 1960-talet.

En mästares glöd

Världsmästaren John Surtees körde för laget 1967 och fick en minnesvärd seger i Italiens Grand Prix när han vann med nya RA300 vid bilens första lopp. Laget drog sig tillbaka från motorsporten efter säsongen 1968 för att fokusera på att utveckla nya bilar för vägkörning. Detta efter att ha befäst Hondas namn i motorsportens Hall of Fame.

Hitta rätt formel

Vår gyllene tidsålder.

Trekvartsbild framifrån på Formel 1-bil från McLaren-Honda som kör runt banan.

Efter 15 års frånvaro återvände vi till F1 som motorleverantör 1983. Vid säsongens sista lopp slutade Keke Rosbergs Williams-Honda som femma, och ett år senare vann han vår första tävling under turboeran. Vi vann vårt första F1-världsmästerskap med Nelson Piquet i en Williams 1987. Vid den här tidpunkten levererade vi även motorer till laget Lotus med deras lovande förare Ayrton Senna. Under Storbritanniens Grand Prix det året satt det Honda-motorer i bilarna som slutade på första, andra, tredje och fjärde plats!

Honda dominerar F1

År 1988 inledde vi vår samarbete med McLaren och vann 15 av 16 lopp och kammade hem VM-titeln med Ayrton Senna. Alain Prost vann mästerskapet med McLaren-Honda 1989, och sedan vann Ayrton med våra motorer 1990 och 1991. Vi var i princip oslagbara.

Sidovy av Formel 1-bil från Lotus-Honda.

Regerande F1-världsmästaren Nelson Piquet körde Lotus 100T med Honda-motor under säsongen 1988.

Honda tävlar grönt

Min Earth Dream.

Bild på Hondas Formel 1-bil ”Earth Dreams”.

Gerhard Bergers seger för McLaren-Honda vid Australiens GP 1992, som var den sista tävlingen för året, fick avsluta vår andra F1-era. Vi förblev involverade under efterföljande säsonger, men i en mer lågmäld funktion tillsammans med vår partner Mugen Motorsports.

Tillbaka till toppen

När det nya århundradet närmade sig övervägde vi att återigen delta med vår egen bil, men valde istället att leverera motorer till BAR-laget från år 2000 och framåt. Vi kom på andra plats under 2004 års säsong och 2006 vann laget, som då hette Honda F1 Racing, Ungerns Grand Prix. Det var i det här loppet som Jenson Button fick sin första seger i Formel 1.

Under 2007 inleddes vårt motorprogram ”Earth Dreams”. Resultaten var ojämna, men under god ledning av Ross Brawn gjorde vi framsteg tills den globala finanskrisen inträffade. Vi drog oss då ur F1 för att kunna koncentrera oss på våra huvudverksamheter.

Button blir F1-mästare

Ross Brawn och lagchefen Nick Fry köpte ut det Brackley-baserade laget och, med lite hjälp från Honda, slutförde de utvecklingen av den nya bilen i tid för 2009 års säsong. Det numera omdöpta laget Brawn GP fortsatte att samarbeta med Jenson Button och tillsammans vann de inte bara sex av de sju första loppen, utan de kammade även hem förar- och konstruktörstitlarna.

Vinnarlista

En snabb blick på våra välförtjänta tävlingssegrar tillsammans med våra framgångar i förar- och konstruktörsmästerskapen.

Trekvartsbild framifrån på gammal Honda-racerbil med Richie Ginther. 1:a eran
1964–1968
2 loppsegrar
Richie Ginther (USA) 1
John SURTEES (Storbritannien) 1
Senna i Hondas Formel 1-bil. 2:a eran
1983–1992
69 loppsegrar
Keke ROSBERG (Finland) 3
Nigel MANSELL (Storbritannien) 13
Nelson PIQUET (Brasilien) 7
Ayrton SENNA (Brasilien) 32
Alain PROST (Frankrike) 11
Gerhard BERGER (Österrike) 3
Jenson Button efter att han just har vunnit ett lopp. 3:e eran
2000–2008
1 loppseger
Jenson BUTTON (Storbritannien) 1
Förarmästerskap – 5 år i rad 1987 Nelson PIQUET (Brasilien)
1988 Ayrton SENNA (Brasilien)
1989 Alain PROST (Frankrike)
1990 Ayrton SENNA(Brasilien)
1991 Ayrton SENNA (Brasilien)
Konstruktörsmästerskap – 6 år i rad 1986 Williams-Honda (FW11)
1987 Williams-Honda (FW11B)
1988 McLaren-Honda (MP4/4)
1989 McLaren-Honda (MP4/5)
1990 McLaren-Honda (MP4/5B)
1991 McLaren-Honda (MP4/6)

Tillbaka där vi hör hemma

Eftersom biltävlingar förfinar produkterna.

Honda kan inte hålla sig borta från tävlingsbanan särskilt länge. Lockade av möjligheten att lära oss från den högteknologiska F1-hybrideran anslöt vi oss 2015 ännu en gång till F1-startgriden. Vi samarbetade återigen med McLaren-laget, som vi levererade chassi till.

Vi antar utmaningen

Det har varit ett elddop. Soichiro Honda sa att ”framgång är 99 procent fiasko”, och vi har upplevt mer än vår beskärda del av utmaningar under de senaste åren. Vår nya motor blir dock snabbare, och nyligen inledde vi ett samarbete med det ambitiösa Toro Rosso-laget för 2018. Vi hoppas på att flytta framåt i startgriden.

Brendon Hartley och Pierre Gasly ska köra racerbilen STR13 i år, vilket inleder vårt treåriga samarbete med Toro Rosso. Tidiga tester har redan gett positiva svar och laget är fast beslutet att göra snabba framsteg i den här distinkta, iögonfallande bilen under 2018.

Honda kör F1

Närbild på Honda-Toro Rosso med förare.
Trekvartsbild framifrån på Toro Rosso-Honda på tävlingsbanan.

I år kommer vi att tävla med Toro Rosso-laget. ”Det är en stor fördel att arbeta tillsammans med ett så stort företag som Honda”, säger lagchefen Franz Tost.

Mållinjen är aldrig slutet

Från racerbanan till vägen.

Det sägs att racing förfinar produkterna. Det förbättrar definitivt Honda. Allt som vi har lärt oss från motorsporten har alltid överförts till våra bilar för vägkörning. Banan är testlabbet för våra bilar.

Genom att tänja på gränserna i racing når vi morgondagens bilar. Oavsett vinst eller förlust ger vi aldrig ger upp. Mållinjen är bara början på ännu ett lopp som för oss närmare våra drömmar.

Honda Racing

Vy framifrån av Honda Civic som används som en racerbil.