
EU:s datalag
Syftet med datalagen är att ge användare av uppkopplade produkter och relaterade tjänster (företag eller individer som äger, leasar eller hyr en sådan produkt) och andra företag med intresse av dessa uppgifter rättvis tillgång till och större transparens i de genererade uppgifterna. Det kommer också att stödja företag i att utveckla innovativa, datadrivna tekniker. För att uppnå dessa mål anger datalagen ett antal allmänna villkor där ett företag (eller en datainnehavare) har en rättslig skyldighet att dela data med en användare och ett annat företag.
Om du vill ha mer detaljerad information kan du gå till Europeiska kommissionens sida om datalagen genom att klicka på knappen "Mer information om datalagen" nedan.
Hur man får åtkomst till data
Nedan hittar du mer information om hur du kan få tillgång till dina data och hantera eventuella förfrågningar gällande datalagen.

Tredje part som vill begära data
Besök vår datatjänstportal för att få veta mer genom att klicka på knappen "Datatjänstportal" nedan.

Användare som vill begära sina egna uppgifter
Så länge du har en aktiv ansluten app och du är den registrerade ägaren av produkten/tjänsten i appen, kommer det att vara möjligt att begära dina anslutna produktdata och/eller relaterade tjänstedata (i förekommande fall), i enlighet med lagringspolicyer. Detta kan i de flesta fall göras via mobilappen. Observera att vi regelbundet raderar och tar bort data från våra system i enlighet med våra policyer för datalagring och att data endast kan göras tillgängliga om vi fortfarande har dem.

Användare som vill hantera tredjepartsförfrågningar
Godkända tredje parter kan begära åtkomst till dina anslutna data. Du kommer att ha möjlighet att granska var och en av dessa förfrågningar för att kontrollera att de uppfyller dina förväntningar. Förfrågningarna kommer att nå dig i din mobilapp där information om den tredje parten, deras användningsområde och de begärda uppgifterna tydligt förklaras för godkännande eller avslag.