WWW.HONDA.SE
Honda Motor Europe Limited utlåtande om tillgänglighet
TILLGÄNGLIGHET ÄR VIKTIGT FÖR OSS
Denna webbplats drivs av Honda Motor Europe (HME). På HME värdesätter vi inkludering, jämlikhet och tillgänglighet för alla. Därför strävar vi efter att göra vår webbplats tillgänglig för alla, oavsett förmåga eller åtkomstbehov. Vi är också fast beslutna att uppfylla kraven i den europeiska tillgänglighetslagen (EAA), tillsammans med tillämpliga lokala lagar i de länder där vi är verksamma.
Det betyder till exempel att du ska kunna:
- ändra färger, kontrastnivåer och teckensnitt med hjälp av webbläsar- eller enhetsinställningar
- zooma in upp till 400 % utan att texten går utanför skärmen
- Navigera större delen av webbplatsen med hjälp av ett tangentbord eller programvara för röstigenkänning
- Lyssna på större delen av webbplatsen med hjälp av en skärmläsare (inklusive de senaste versionerna av JAWS, NVDA och VoiceOver)
VÅR GRANSKNING AV WEBBTILLGÄNGLIGHET
Vår webbplats är implementerad med standard internettekniker, såsom HTML, CSS och JavaScript, och har testats mot den internationellt erkända standarden Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) version 2.2 AA. Dessa riktlinjer bygger på den europeiska standarden som används för att mäta efterlevnaden av tillgänglighetskraven enligt EAA.
Senaste gången denna webbplats testades angående överensstämmelse med WCAG 2.2 AA-standarden var 2025-05-14.
En manuell granskning av webbplatsen genomfördes av VML Enterprise Solutions, vilken omfattade de 20 mest använda mallarna på webbplatsen. Följande teknologi och tekniker användes under granskningen:
- NVDA på Windows med Firefox/Edge
- VoiceOver på macOS med Chrome/Safari
- TalkBack + Android
- Tangentbordsnavigering
- Färgkontrastkontroll TPGi
- Axe DevTools
Utöver detta har automatiserade tillgänglighetsskanningar aktiverats med hjälp av CrownPeak DQM-plattformen, som har konfigurerats för att kontinuerligt skanna webbplatsen. Skanningarna sker varje vecka och täcker allt publicerat innehåll.
HUR TILLGÄNGLIG ÄR VÅR WEBBPLATS?
Efterlevnadsstatus
Webbplatsen uppfyller för närvarande delvis kraven i WCAG 2.2 AA-standarden. Dessa områden inkluderar äldre funktioner och innehåll som kommer att fasas ut som en del av våra kontinuerliga förbättringar. Även om dessa äldre element kanske inte är helt tillgängliga, är vi fast beslutna att säkerställa att allt nyutvecklat innehåll och alla funktioner är helt kompatibla med WCAG 2.2 AA-standarderna. Tillgänglighet är en central faktor i alla framtida uppdateringar för att ge en mer inkluderande upplevelse för alla användare.
Undantag
En del äldre material på denna webbplats anses vara arkiverat och omfattas inte av nuvarande tillgänglighetskrav. Detta beror på att det inte kommer att uppdateras eller redigeras efter den 28 juni 2025, i linje med undantag som medges enligt EAA för arkiverat innehåll.
Tillgänglighetsbegränsningar
Vi vet att vissa delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. De frågor som tagits upp har prioriterats för implementering och inkluderar:
- PDF-dokument kanske inte är helt tillgängliga för skärmläsningsprogram.
- Vissa interaktiva funktioner, som till exempel Lawn Planner, är inte helt tillgängliga.
- Andra kända problem enligt WCAG 2.2 Framgångskriterier:
1.1.1: Icke-textuellt innehåll: Vissa bilder saknar meningsfull alt-text, och inte alla dekorativa bilder har en tom alt-tagg för att identifiera dem som sådana.
2.4.4: Länkens syfte (i kontext): Det finns exempel på meningslösa fraser som används i länkar, till exempel "klicka här".
2.4.6: Rubriker och etiketter: Det kan finnas flera rubriker på en sida med identisk text.
3.2.1 Vid fokus och 3.2.2 Vid inmatning: Det kan finnas exempel där en länk inte är tydligt märkt för att indikera att den öppnas i en ny flik eller ett nytt fönster.
VAD VI GÖR FÖR ATT FÖRBÄTTRA TILLGÄNGLIGHETEN
HME integrerar tillgänglighet i sina design-, utvecklings- och innehållsprocesser för att stödja en inkluderande digital upplevelse. Ett antal viktiga åtgärder vidtas för att säkerställa att nytt innehåll och nya funktioner överensstämmer med tillgänglighetsstandarder:
- Kundupplevelsedesign (CX):
Ett nytt designsystem har introducerats för att säkerställa att framtida design följer tillgänglighetskrav – såsom lämplig ikonstorlek, färgkontrast och layoutkonsekvens.
- Teknologi:
- Nya verktyg för sidutformning (komponenter) har utvecklats för att underlätta framtagandet av tillgängligt innehåll och förbättra färgkontrasten.
- Semantisk HTML introduceras för att förbättra navigeringen för skärmläsare.
- Tangentbordsnavigering aktiveras för alla interaktiva element.
- Identifierade tillgänglighetsproblem åtgärdas systematiskt, med fokus på att säkerställa att allt framtida innehåll och alla sidor uppfyller tillgänglighetsstandarder.
- Innehållsproduktion:
- Plugin-programmet Crownpeak AEM har implementerats för att skanna innehåll under skapandet och flagga tillgänglighetsproblem före publicering.
- Plugin-programmet Crownpeak AEM har implementerats för att skanna innehåll under skapandet och flagga tillgänglighetsproblem före publicering.
• Riktlinjer för utformning:
Riktlinjer har utvecklats för innehållsskapare för att stödja tillgänglig publicering – till exempel genom att undvika text i bilder och säkerställa lämplig användning av alt-text.
• Kvalitetssäkring:
WCAG 2.2 AA-standarder är integrerade i kvalitetssäkringsprocessen, där all ny funktionalitet testas mot dessa kriterier som en del av rutinmässiga arbetsflöden för releaser.
HME är fortsatt engagerat i att lösa befintliga tillgänglighetsproblem så snart som möjligt och införa robusta verktyg och processer för att säkerställa framtida efterlevnad.
ÅTERKOPPLING OCH KONTAKTUPPGIFTER
Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra tillgängligheten på vår webbplats. Om du har några frågor, feedback eller funderingar kring tillgänglighet, eller om du har problem med att använda webbplatsen eller behöver information i ett annat format (t.ex. en tillgänglig PDF, stor stil, lättläst, ljudinspelning eller punktskrift), vänligen kontakta oss på hme-digital@honda-eu.com. Vi är här för att hjälpa till.
Vi kommer att behandla din förfrågan och återkomma till dig inom 3 arbetsdagar.
PUBLICERINGSDATUM
Detta meddelande upprättades den 27 juni 2025. Sista gången det granskades var 27 juni 2025.