Close
7-serien från sidan.

7-serien

Snöslungan avtäckt

Tuff på utsidan – pålitlig inuti.

De här snöslungorna är de bästa i världen. Konstruerad och tillverkad av Honda gör deras unika funktioner och nyheter – både i stort och smått – att snöröjning efter ett kraftigt snöfall blir mera av en njutning än en pina.

Trekvartsvy framifrån, 7-serien från höger.

Allt klart

På Honda ser vi utmaningar i allt vi gör – och speciellt när det gäller vår snöslungningsteknik.

Ta matarskruven t.ex., som klarar att slunga bort tonvis med snö. Vi har konstruerat den för att arbeta effektivt och snabbt - och mala sönder is till små bitar.

Röja väg

När matarskruven har gjort sitt sugs snön och ispartiklarna in i andra steget där den kraftiga fläkten blåser ut dem genom utkastet. Den slungar snön så långt som 15 m vid ett snödjup på upp till 55 cm. Hela området blir snabbt snöröjt.

Dubbel kraft

Det första steget samlar upp snön och isen, och det andra steget kastar iväg den så långt som möjligt.

Bild på 7-serien, fokus på matarskruv.
7-serien som körs av modell, i bergstrakt.

Du styr vart snön ska

Det elektroniskt styrda tvåstegsutkastet är mycket praktiskt. Joysticken ger dig exakt kontroll så att du lätt kan rikta snöutkastet åt olika håll under körning.

Bild med fokus på joystick och riktningsinställning.

Använd joysticken för att flytta utkastet uppåt och nedåt (mellan A och C) eller rotera det i sidled (mellan B och D).

REGLERING AV MATAR-SKRUVENS HÖJD

Där snön är djup snö och när det går tungt kan du göra det lättare för dig genom att justera matarskruvens höjd.

Bild som visar höjdjustering.

När matarskruven är i nedersta läget (1) kan den lätt röja gångvägar ända ned till helt nära marken. Om matarskruven (2) höjs går arbetet lättare över ojämnt underlag och i djupare snö. Återgå till nedre läget (3) när förhållandena blir bättre.

Det är reglerspaken för justering av skruvhöjd, och den är unik för Hondas banddrivna snöslungor. De lägsta lägena gör att du kan röja gångvägar ända ner till helt nära marken. Högre läge för matarskruven är idealiskt på ojämnt underlag i djupare snö.

Fortsätt framåt

När det går tyngre tar Honda i. När din snöslunga börjar gapa över mer än den kan svälja är det bara att höja matarskruven igen. Den fortsätter att tugga och slunga, även om du kör in i en hög driva eller djup snö. Inget stoppar en Honda (Endast tillgängligt på ET och ETD-modellen).

 

 

Snöslunga från sidan, används av modell.
Närbild av höjdjusteringsspak.

Höjdjusteringsspaken är lätt att nå strax under handtaget.

Kraft är ingenting utan drift-säkerhet

Du kan ha all kraft i världen för att röja snö med, men om du inte får igång motorn så sitter du fast.

Kall luft värms av motorns avgassystem (1) och leds runt förgasaren (2). Det ger bättre prestanda vid temperaturer under noll och förhindrar isbildning i förgasaren.

Hondas GX200 motor är specifikt konstruerad för att starta i kyla ner till minus 25 ºC – det är ganska coolt! Oavsett om den har elstart eller snörstart så levererar den enastående kraft och vridmoment för att klara riktigt besvärliga snöröjningsförhållanden. Ett tjockt snötäcke har inte en chans.

Värme i kyla

Ja, det finns faktiskt. På Hondas snöslunga hålls förgasaren varm genom luft att från motorns avgassystem leds runt den. Det ger mycket pålitliga prestanda, jämnare gång, och – viktigast av allt – förhindrar isbildning i förgasaren. Vilket naturligtvis gör att du inte behöver bli svettig och irriterad.

 

 

Trekvartsvy bakifrån, 7-serien från vänster.

Ergnomiskt placerade reglage

Den förbättrade placeringen av reglagen gör det enkelt att justera körhastigheten.

Tryck framåt för körning framåt, och dra bakåt för att backa. Så enkelt är det. Den nya hastighetsspaken har centrerats så att justeringar mellan framåt och bakåt går snabbt och enkelt – även med handskar.

Bestämma takten

Med Hondas hydrostatiska transmission behöver du bara välja hastighet och ändra den när förhållandena ändras. Du bestämmer takten och Hondas snöslunga gör jobbet. Inga växlar betyder inga växlingar, bara det bästa av variabel hastighet och manövrering.

Närbild på enkelspak.

Grepp som sitter

Välj mellan nya och förbättrade hjul eller band för snöslungan i 7-serien. De nya hjulen har fått ett ännu aggressivare och greppvänligt mönster. Drivbanden har blivit ännu mer greppsäkra.

Närbild på drivband.

Drivbanden ger överlägset grepp på öppna ytor och i slänter.

Våra snöslungor i 7-serien som är utrustade med hjul ger dig bra grepp och är lätta att manövrera. Med ett specialutformat däckmönster är de bäst lämpade där det är trångt och finns många hinder.

Håll dig på banan

Men för att få ännu bättre drivning kanske du kan tänka dig en snöslunga med drivband. Drivbanden är smidiga, har gummi med en greppvänlig spårvidd vilket innebär att maskinen varken slirar eller glider utan bara har bra fäste – t.o.m. i branta sluttningar och trappor.

Oavsett vad du väljer är båda två större för 2015, med djupare spårvidd och högre markfrigång – vilket ger bättre fäste och säkrare manövrering.

Närbild på 7-seriens hjul.

Hjulen ger oslagbart grepp och underlättar manövreringen på planare underlag.

7-serien som körs av modell på tak.

Hondas snöslungor har ett grepp du kan lita på. Även när du röjer snö på tak.

LÄTTANVÄND

7-serien är mycket lätt och enkel att manövrera – med styrkopplingar som standard.

händer som håller snöslungans handtag

Drivbanden och hjulen ger bra stabilitet i djup och hal snö. De styrs oberoende av två batteridrivna elmotorer som styrs separat med en spak på varje handtag.

Fatta tag

Elmotorerna reglerar Hondas unika drivkoppling så att du kan styra svängradien helt enkelt genom att klämma åt eller släppa efter på spakarna. Du kan köra 7-serien i en vid sväng på öppna ytor eller vända på en femöring där det är ont om plats.

snowfighter-kopplingar

Manövrera 7-serien med styrkopplingar – från en fullständig helomvändning (A,) liten vändradie (B) till en stor vändradie (C).