Generator- och drivmotorer
För att kunna ge en stor bil bra accelerationsförmåga måste motorerna vara både kraftfulla och kompakta. Generatormotorn producerar elektricitet som lagras i batteriet.
Hondas hybrider ger responsiv prestanda, utmärkt bränsleekonomi och mycket lägre utsläppsnivåer.
Att uppfylla såväl konstant ökande krav på lägre utsläppsnivåer som moderna körkrav är vitalt i dagens läge – och även för morgondagens miljömedvetna värld.
Nya regelverk har redan påverkat körkostnaderna och kommer även i framtiden att göra det. Hybridernas bästa tid är nu. De kommer att bli ännu populärare med tiden eftersom de ger mycket högre bränsleeffektivitet och lägre koldioxidutsläpp än traditionella, bensindrivna bilar. Hybriderna är helt enkelt här för att stanna och på lång sikt är de även mycket kostnadseffektiva.
Tack vare kreativitet, uppfinningsrikedom och fortlöpande förbättringar har vi genom åren byggt upp vår expertis inom utveckling av hybridbilar. Vi introducerade vår hybriddrivlineteknik första gången i vår Insight år 1999. Sedan dess har vi genomfört avsevärda förbättringar genom att utveckla dessa teknologier och har utökat vårt sortiment av hybridbilar.
Det här är vår nästa generations system med fyrhjulsdrift, där bilen har en bensinmotor som arbetar tillsammans med en stor elmotor fram och två elmotorer bak. Just den här hybriddrivlinan bidrar till kurvtagnings- och bromsningsprestandan och även till bränsleeffektiviteten. Systemet kallas inte Super Handling AWD utan anledning.
En mycket responsiv och supersmidig körupplevelse med ett system som tänker själv.
Den fantastiska NSX är vår superhybrid med Super Handling AWD. Den använder den omedelbara vridmomentresponsen som systemets tre elmotorer genererar och en V6-bensinmotor för enastående prestanda och väghållning.
Nu har hybridversionen av Honda CR-V ─ världens populäraste SUV ─ kommit till Europa.
Vi kallar det intelligent Multi Mode Drive. I det här läget sker en växling mellan tre olika lägen beroende på körförhållanden och det aktuella vägunderlaget.
Enkelt uttryckt ger våra avancerade hybrider en kombination av kraften från både bensinmotorer och elmotorer. De är designade för att ge en mycket bättre bränsleekonomi genom att kombinera en bränsleeffektiv bensinmotor och kraften från elmotorer. Motorerna arbetar i harmoni och förenar sina krafter sömlöst för att ge jämn effekt och responsiv acceleration när du behöver det.
Tack vare i-MMD-systemet med dubbla motorer har vi lyckats tillverka vår första hybrid-SUV för den europeiska marknaden – den helt nya Honda CR-V. Den här nya CR-V:n som är känd för sin höga kvalitet, mångsidighet och klassledande rymlighet har en tvåliters bensinmotor med Atkinson-cykel och vår unika hybriddrivlina. Den är gjord för att ta dig längre, till en mycket lägre kostnad, till nästa horisont och bortom den.
NSX Direct Drive-motorenheter tillhör de tekniskt mest avancerade motorerna för personbilar som vi någonsin byggt.
Hybriddrivlinan i Honda i-MMD levererar en kraftig och omedelbar respons tack vare två elmotorer, och du får en spännande resa. Allt handlar dock inte om det elektriska vridmomentet. Med våra hybridbilar får du det bästa av två världar. Den här sortens intelligenta drivteknik växlar automatiskt mellan elkraft vid låga hastigheter och bensinkraft vid höga hastigheter, när det är som mest effektivt att göra det.
Körupplevelsen med en Honda-hybrid är unik. Det finns nästan inget som kan jämföras med den lugna och fridfulla känslan du upplever när du kör iväg i elektriskt läge. När sedan bensinmotorn går igång sker övergången så tyst och smidigt att du undrar om motorn verkligen har startat.
Det bästa med den här hybriden är att du inte behöver leta efter en laddningsstation eller installera ett särskilt eluttag hemma. Motorn laddar batteriet kontinuerligt när den är igång. Allt du behöver göra är att tanka bensin precis som vanligt. Hur enkelt som helst.
En hybridbil minskar dina bränslekostnader och sparar pengar åt dig. Lägre bränsleförbrukning ger även lägre utsläppsnivåer – mycket bättre för din plånbok och för miljön.
Under fem års tid eller i 100 000 km – vilket som inträffar först – kan du känna dig trygg. Batteriet i Honda i-MMD täcks nämligen av en omfattande garanti, så vi är med dig hela vägen.
i-MMD (intelligent Multi Mode Drive)-systemet fastställer hur bränsle och elkraft ska användas så effektivt som möjligt. Detta innebär att föraren inte behöver växla mellan de tre körlägena eldrift, hybriddrift och motordrift.
Vid eldrift hämtar drivmotorn sin kraft helt och hållet från batterierna, vilket ger en mycket tyst drift och låga utsläpp.
Vid hybriddrift genererar bensinmotorn elektrisk energi (ström) till elmotorn för framdrivning, ström som inte förbrukas laddar hybridbatteriet.
Vid motordrift drivs hjulen av bensinmotorn. Om du sedan behöver göra en snabb omkörning har du även en extra "boost" tillgänglig från elmotorn.
Tillsammans ger de här avancerade hybridkomponenterna från Honda en helt ny körupplevelse.
Vad är hybridteknik? Hur fungerar det? Hur länge räcker batterierna? Dessa och många fler frågor kommer att besvaras i Vanliga frågor och svar om Honda-hybriddrift.