Stäng

Hondas hybridteknik

Dubbel kraft

Bläddra

Hondas produktlogotyp.

En formel för framtiden.

Hondas hybrider ger responsiv prestanda, utmärkt bränsleekonomi och mycket lägre utsläppsnivåer.

En vägvisare till en grönare framtid

Hondas hybridbilar

Att uppfylla såväl konstant ökande krav på lägre utsläppsnivåer som moderna körkrav är vitalt i dagens läge – och även för morgondagens miljömedvetna värld.

Nya regelverk har redan påverkat körkostnaderna och kommer även i framtiden att göra det. Hybridernas bästa tid är nu. De kommer att bli ännu populärare med tiden eftersom de ger mycket högre bränsleeffektivitet och lägre koldioxidutsläpp än traditionella, bensindrivna bilar. Hybriderna är helt enkelt här för att stanna och på lång sikt är de även mycket kostnadseffektiva.

Hybridbilar från Honda

Vi kommer att fortsätta utveckla hybridbilar för att försöka minska koldioxidavtrycket.

Vår expertis inom utveckling av hybridbilar har under årens lopp baserats på kreativitet, uppfinningsrikedom och fortlöpande förbättringar. Vi introducerade vår hybriddrivlineteknik första gången i vår Insight år 1999. Sedan dess har vi genomfört avsevärda förbättringar genom att utveckla dessa tekniker och har utökat vårt sortiment av hybridbilar.

Sporthybrid SH-AWD

Det här är vår nästa generations system med fyrhjulsdrift, där bilen har en bensinmotor som arbetar tillsammans med en stor elmotor fram och två elmotorer bak. Just den här hybriddrivlinan bidrar till kurvtagnings- och bromsningsprestandan och även till bränsleeffektiviteten. Systemet kallas inte Super Handling AWD utan anledning.

Hondas hybridprestanda för i-MMD

En mycket responsiv och supersmidig körupplevelse med ett system som tänker själv.

Honda NSX Hybrid sedd framifrån, parkerad i ett garage.

Den fantastiska NSX är vår superhybrid med Super Handling AWD. Den använder den omedelbara vridmomentresponsen som systemets tre elmotorer genererar och en V6-bensinmotor för enastående prestanda och väghållning.

Honda CR-V sedd framifrån, vid körning i bergsområde.

Honda CR-V. Världens mest populära SUV har alla förutsättningar att bli ännu populärare när den kommer till Europa.

Vi kallar det intelligent Multi Mode Drive. I det här läget sker en växling mellan tre olika lägen beroende på körförhållanden och det aktuella vägunderlaget.

Dubbel kraft

Enkelt uttryckt ger våra avancerade hybrider en kombination av kraften från både bensinmotorer och elmotorer. De är designade för att ge en mycket bättre bränsleekonomi genom att kombinera en bränsleeffektiv bensinmotor och kraften från elmotorer. Motorerna arbetar i harmoni och förenar sina krafter sömlöst för att ge jämn effekt och responsiv acceleration när du behöver det.

Vår nya hybrid-SUV

Den helt nya Honda CR-V Hybrid.

Tack vare i-MMD-systemet med dubbla motorer har vi lyckats tillverka vår första hybrid-SUV för den europeiska marknaden – den helt nya Honda CR-V. Den här nya CR-V:n som är känd för sin höga kvalitet, mångsidighet och klassledande rymlighet har en tvåliters bensinmotor med Atkinson-cykel och vår unika hydriddrivlina. Den är gjord för att ta dig längre, till en mycket lägre kostnad, till nästa horisont och bortom den.

Sidovy av Honda CR-V Hybrid.

Drivkraft

Hondas hybridprestanda.

NSX Direct Drive-motorns enheter sedda framifrån.

NSX Direct Drive-motorenheter tillhör de tekniskt mest avancerade motorerna för personbilar som vi någonsin byggt.

Hybriddrivlinan i Honda i-MMD levererar en kraftig och omedelbar respons tack vare två elmotorer, och du får en spännande resa. Allt handlar dock inte om det elektriska vridmomentet. Med våra hybridbilar får du det bästa av två världar. Den här sortens intelligenta drivteknik växlar automatiskt mellan elkraft vid låga hastigheter och bensinkraft vid höga hastigheter, när det är som mest effektivt att göra det.

Smidig och tyst

Körupplevelsen med en Honda-hybrid är unik. Det finns nästan inget som kan jämföras med den lugna och fridfulla känslan du upplever när du kör iväg i elektriskt läge. När sedan bensinmotorn går igång sker övergången så tyst och smidigt att du undrar om motorn verkligen har startat.

Inget laddningsbehov

Det bästa med den här hybriden är att du inte behöver leta efter en laddningsstation eller installera ett särskilt eluttag hemma. Motorn laddar batteriet kontinuerligt när den är igång. Allt du behöver göra är att tanka bensin precis som vanligt. Hur enkelt som helst.

Ännu lägre

En hybridbil minskar dina bränslekostnader och sparar pengar åt dig. Lägre bränsleförbrukning ger även lägre utsläppsnivåer – mycket bättre för din plånbok och för miljön.

Trygghet

Under fem års tid eller i 100 000 km – vilket som inträffar först – kan du känna dig trygg. Batteriet i Honda i-MMD täcks nämligen av en omfattande garanti, så vi är med dig hela vägen.

Smart hybrid

Det tänker självt.

Närbild från sidan av det intelligenta Multi Mode Drive-systemet.

i-MMD (intelligent Multi Mode Drive)-systemet fastställer hur bränsle och elkraft ska användas så effektivt som möjligt. Detta innebär att föraren inte behöver växla mellan de tre körlägena eldrift, hybriddrift och motordrift.

Så här fungerar hybrider vid eldrift

Vid eldrift hämtar drivmotorn sin kraft helt och hållet från batterierna, vilket ger en mycket tyst drift utan utsläpp.

Så här fungerar hybriddrift

Vid hybriddrift genererar bensinmotorn elektrisk energi (ström) till elmotorn för framdrivning, ström som ej förbrukas laddar hybridbatteriet.

Så här fungerar hybrider vid motordrift

Vid motordrift drivs hjulen av bensinmotorn. Om du sedan behöver göra en snabb omkörning har du även en "turbo" tillgänglig från elmotorn.

Hondas hybriddriftslägen

I de flesta situationer vid stadskörning växlar bilen mellan hybriddrift och eldrift för att uppnå maximal effektivitet.

Honda Hybrid drive modes video.

Vanliga frågor och svar om Honda-hybrider

Vad är hybridteknik och hur fungerar den?

Närbild på logotypen för Hondas hybrider.

Det här är mycket information att ta in på en gång, så vi ska försöka bryta ned det hela i mindre delar och besvara de frågor du mycket väl kan ha och samtidigt ge dig en bättre bild av hur Hondas hybridteknik fungerar.

Vad händer när jag startar bilen?

När du startar bilen roterar bensinmotorn elmotorn, som i det här läget fungerar som en generator. Den konverterar energi från motorn till elektricitet och lagrar denna i batteriet.

Hur och när använder bilen enbart elkraft?

I samband med den initiala accelerationen och krypkörningen, samt även vid backning, använder elmotorn elektricitet från batteriet för att driva bilen. (Du kan krypköra iväg från hemmet tidigt på morgonen utan att väcka grannarna). Om batteriet behöver laddas kommer motorn att starta och generatorn att omvandla energi från motorn till elektricitet igen och därefter lagra denna i batteriet.

Hur och när använder bilen enbart elkraft?

Bensinmotorn är som effektivast vid lagom hastighet och kommer då till sin fulla rätt. Den driver bilen och tillför kraft som laddar batteriet för senare bruk.

Måste jag ansluta den?

Du behöver inte ladda en Honda-hybrid. Den använder överskottsenergi från bensinmotorn och från regenerativ bromsning för att upprätthålla en konstant laddningsnivå. När motorn är igång genererar den elektricitet som sedan lagras i batteriet.

Vad händer om jag behöver göra en snabb omkörning?

Vid snabb acceleration eller om ytterligare kraft behövs används både bensinmotorn och elmotorn för att driva bilen. När du trycker på gaspedalen använder bilen extra kraft från batteriet för att driva elmotorn och ge det där lilla extra!

Vad menas med regenerativ bromsning?

Regenerativ bromsning omvandlar energi som annars skulle gå förlorad vid inbromsning till elektricitet och lagrar denna i batteriet. Vid den här typen av inbromsning reverseras elmotorn. I stället för att använda elektricitet för att rotera hjulen, roterar motorn av de roterande hjulen för att generera elektricitet.