Honda Marine, 50 år av avancerad teknik

den 3 februari 2014
Honda Marine, 50 år av avancerad teknik

1964 tillverkade Honda sin första 4-takts utombordsmotor, GB30. Sedan dess har Honda hela tiden varit en föregångare när det gäller utveckling och tillverkning av 4-takts utombordsmotorer med låg miljöpåverkan, baserat på vår grundares filosofi: "Vattengående farkoster ska inte förorena de vatten de färdas i."

Utombordsmotorn GB30 före sin tid

GB30 var före sin tid 1964 då den utvecklades i en tid då alla utombordsmotorer var 2-taktare. 4-taktsmotorer ansågs ha för stort handikapp i och med sitt sämre vikt/effekt-förhållande. Honda blev dock den första tillverkare att klara de regler för avgasutsläpp i Bodensjön som infördes 1993 (de första utsläppsreglerna för utombordsmotorer i världen). Historien om fyrtaktsutombordaren är alltså synonym med historien om Hondas utombordsmotorer.

50 år av avancerad teknik

Under 2014 kommer Honda världen över att fira att man för över 50 år sedan var ett av de första företagen att införa avancerad teknik i utombordsmotorer, baserat på teknik utvecklad för bilar och motorcyklar. Denna teknik omfattar bland annat PGM-FI-systemet (Programmed Fuel Injection) för avancerad förbränningsstyrning, VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), Lean burn-teknik (högt blandningsförhållande mellan luft och bränsle) samt Hondas unika BLAST-teknik (Boosted Low Speed Torque) för utombordsmotorer.

Klarar strängaste avgaskraven

Idag klarar alla Hondas utombordsmotorer de strängaste avgaskraven, inklusive kraven från EPA (Environmental Protection Agency), CARB (California Air Resources Board) och EU RCD (European Union Recreational Craft Directive) och vi kommer att sträva efter att de ska göra det även i fortsättningen.

Design och form

Hondas utombordsmotorer har genomgått ett antal utseendemässiga förändringar under de senaste 50 åren. Nya färger, nya former och ny design har hjälp till att återspegla vårt förhållande till den omgivande miljön och ge uttryck för en integrering av människan i naturen. Det sätt på vilket vi lyckats integrera en 4-taktsmotor i ett kompakt skal och kombinera funktion och skönhet har hyllats världen över.

2009 lanserades en ny kilformad huv för BF60, en motor med BLAST-teknik, vilket bidrar till bilden av en motor med klassledande acceleration.

2012 tog Honda Marine plats i en ny klass och lanserade den nya BF250 och det nya luftintagssystemet "Power Air" och visade att Honda Marine fortfarande går från klarhet till klarhet.

2014 lanseras två nya modeller i programmet, BF80 och BF100, som premiärvisas på Båtmässan i Göteborg den 1-9/2. Motorerna är NMEA2000®-kompatibla och har trollingfunktion som tillval.

Brett modellprogram

Idag består Hondas utombordarprogram av 19 olika modeller, från 2,3 till 250 hästkrafter. De utnyttjar en mängd olika tekniska lösningar och baseras alla på konceptet "miljö- och människovänliga, ekonomiska utombordsmotorer med hög kvalitet." Hondas samtliga fyrtakts utombordsmotorer tillverkas i Japan.

Hondas båtsamarbetspartners

Honda samarbetar med båttillverkarna Arronet, Micore, Alumacraft, Linder, Ribeye och Silver och tillsammans med dem har företaget ambitionen att kunna erbjuda marknaden flera konkurrenskraftiga båtpaket, både gällande kvalitet och pris. Genom detta samarbete erbjuder Honda både större och mindre aluminiumbåtar, rib- och glasfiberbåtar.