2005: En diesel värd att älska

För den nordiska marknaden var det premiär under 2005 för Honda egenutvecklade dieselmotor i-CTDi. Förväntningarna var högt ställda på Hondas första diesel.

Hondas tekniska team satsade på en helt ny tillverkningsprocess som resulterade i en lättviktsmotor i aluminium med minimal ljud- och vibrationsöverföring till omgivningen. Kombinerat med ett urstarkt vridmoment och låg bränsleförbrukning blev i-CTDi motorn ett lockade alternativ, inte bara till CR-V, utan även i Accord och FR-V beroende på i vilket land modellerna säljs i Europa.

Samma år var det även debut för en helt ny bilmodell. FR-V är modellbeteckningen för Hondas första sexsitsiga bil. Med tre sittplatser fram och lika många bak samt ett rymligt bagage lanserade Honda en stor portion nytänkande i den så kallade MPV-klassen.

I Japan blir nya Legend utsedd till Årets bil 2004/2005 och koncernens flaggskepp utrustades med en rad innovationer. Exempelvis världens första intelligenta system för mörkerseende i bil (Intelligent Night Vision) och ett nytt unikt fyrhjulsdriftsystem under namnet SH-AWD (Super Handling All-Wheel-Drive) som fördelar kraften inte bara mellan fram- och bakhjulen utan även mellan vänster och höger hjul.

Honda lyckas väcka stor uppmärksamhet under Genèvesalongen våren 2005 genom att visa upp Civic Concept. På presskonferensen avslöjas att konceptbilen kommer att ha stora likheter med den nya Civic 5d som skall börjas säljas på den europeiska marknaden i början av 2006. Åttonde generationen av Civic visar upp ett helt nytt spännande formspråk och med en utrustningsnivå som sätter en ny standard i den så kallade Golf-klassen.

På bilmässan i Frankfurt samma höst visar Honda att Civic Concept på rekordtid satts i produktion. Civic 5d får huvudrollen i Hondas monter under intensiv mediabevakning tillsammans med nya Civic Hybrid.

Andra spännande nyheter detta år är att Honda blir först med att presentera en krockudde för motorcyklar. Det är 58 år sedan Honda började massproducera motorcyklar och under året uppnås tillverkningen av sammanlagt 150 miljoner exemplar!

Bilar med hybridteknik är en betydligt modernare företeelse. Det hindrar inte Honda att höra till pionjärföretagen och försäljningen av hybrider passerar 100.000 under året. Merparten, 90.000 av Hondas hybrider har sålts i USA, 6.000 i Japan och 4.000 i Europa.

Honda ligger även i framkanten av den ännu mer tekniskt avancerade utvecklingen av bränslecellsbilar. I juni 2005 blir familjen Spallino den första privatkunden i världen som leasar Hondas bränslecellsbil FCX. Företaget är därmed den enda biltillverkaren i världen som fått sin bränslecellsbil certifierad för kommersiellt och vardagsbruk.

Inom racingsporten tar Honda en ny trippel i Indy Racing League. En svag inledning i Formel 1 vänds till en betydligt starkare avslutning. Den stora nyheten är dock att Honda Motor Co tillkännager att företaget köper ut BAR och blir ensam ägare till stallet som inför 2006 får namnet Honda Racing F1.