Hondas värld

Sex decennier i Europa

Det var i Europa som vi byggde vår första fabrik utanför Japan, något som var ett enormt åtagande på den tiden. Motorcykeltillverkningen startade i Aalst i maj 1963. En Super Cub 100 var den första motorcykeln som lämnade produktionsledet.

Scrolla

Hondas varumärkeslogotyp.

Vi strävar efter att vara bäst

Eftersom Soichiro drömde om att vara nummer 1.

I starten

Hur vår internationella resa blev ett drömåk

När Honda först expanderade utomlands skedde detta i Nordamerika, men Europa kom inte långt efter. Vi började undersöka hur vi skulle kunna växa i Europa, och så småningom fastnade vi för en plats i Belgien som blev navet för vårt arbete.

Hyllad Ballade

Honda of the UK Manufacturing.

Vår närvaro som biltillverkare i Europa blev verklighet genom ett samarbeta med BL. I slutet av 70-talet var de på jakt efter en samarbetspartner för att utveckla en högkvalitativ liten sedan.

Omedelbar uppmärksamhet

Vi kom snabbt överens om att de på licens kunde bygga vår nya Ballade, som var på väg att lanseras i Japan. När försäljningen av denna modell startade inom EU 1981 döptes den om till Triumph Acclaim och blev en stor succé.

Bygga ett hem i Europa

Detta ursprungliga licensavtal resulterade i ett femtonårigt samarbete med gemensamma initiativ, som Legend från 1986 och Accord från 1993, samt utbyte av teknik. 1985 valde vi ut ett 370 hektar stort område i Swindon, Storbritannien, där vi förlade vår första europeiska anläggning för biltillverkning – Honda of the UK Manufacturing (HUM). 

Honda-tekniker arbetar på en bil.

Våra tekniker har sinne för detaljer och kvalitetskontroller, och inget lämnas åt slumpen.

Flygfoto över Honda-fabriken i Swindon.

Civic 5-dörrars, Civic Type R och CR-V har alla byggts här på Honda of the UK Manufacturing i Swindon.

Motorproduktionen startade 1989 och den första Hondan vi byggde i Europa var Accord, som tillverkades från 1992. Den europeiska produktionen av Civic inleddes 1994 och år 2000 började vi att bygga CR-V.

Europeiska miljoner

Honda växer i Europa.

Under Hondas tillväxt i Europa exporterades CR-V som byggts i Storbritannien för första gången till Nordamerika 2002. Som svar på den lokala marknadsefterfrågan började vi bygga vår första dieselmotor här 2005, och 2007 firade vi att en miljon Civic-bilar hade byggts i Europa.

Ett år senare var det dags att fira igen, för då hade vi byggt två miljoner bilar i Europa. År 2015 hade tre miljoner bilar byggts i Swindon.

Vy framifrån av Honda CR-V med fabriksarbetare.

Berömda fem dörrar

Honda i Europa idag.

Idag blomstrar vår fabrik i Swindon. Det är det globala navet för produktionen av Civic 5-dörrars. De exporteras till 70 länder över hela världen och hälften av alla bilar som byggs här exporteras nu till USA. Sedan 1989 har mer än 2,2 miljarder GBP investerats i anläggningen, och allt kapital har kommit från Hondas egna tillgångar.

Europeiska visionärer

För att stödja våra tillverknings- och säljbehov har vi tre forsknings- och utvecklingsanläggningar i Europa. Vi har två för bilar, som ligger i Storbritannien och Tyskland, och en för motorcyklar, som ligger i Italien.

Närbild på Honda Earth Dreams-motor.
Trekvartsvy bakifrån på Honda Civic 5-dörrars.

Något som är i princip unikt för Honda är att Civic 5-dörrars endast byggs vid HUM. Oavsett var i världen du ser en vet du att det gjordes i Europa.