Prestanda för Civic Type R

Absolut kraft

Lyssna på vrålet

Hårdladdande

2,0 liter

VTEC TURBO-motor

Tätstegad

6-växlad

Varvtalsmatchning, manuell växellåda

 

Scrolla

Honda Civic Type R produktlogo.

Badge of legends

Det är bara Type R som får bära den.

Känn suget

Type R svarar direkt på föraren utan att tveka.

Hjärtat är en 2,0-liters VTEC TURBO-motor som får blodet att rusa. Den är rå, kraftfull och ger 320 hk (400 Nm vridmoment) och en stor dos adrenalin när du hör det mäktiga vrålet från avgasröret med trippla utblås. 

Fullständig kontroll

Beroende på vad du anger så kan Type R antingen tämjas eller få fria tyglar. Oavsett vilket körläge du väljer så analyseras hastighet, pådrag och G-kraft kontinuerligt för olika väg- och banförhållanden, och sedan justeras de adaptiva fjädringsdämparna, styrkraften, växelspakens känsla och gasresponsen.

Bild snett framifrån av Honda Civic Type R på tävlingsbana.

Bestens käftar

Skarpare växling hela vägen till högsta växeln – och sedan nedåt igen

Den nya 6-växlade, manuella växellådan i Civic Type R gör att vi kan ge dig den mest kittlande accelerationen någonsin. Den här bilen kommer att ta tag i dina känslor och hålla hårt.

Snabb växling

Det nya styrsystemet med varvtalsmatchning gör att Type R inte kompromissar med förarens koppling till bilen. Det fungerar progressivt i alla körlägen så at du kan växla smidigt utan växelstötar, precis som proffsen.

Absolut tempo

Det bästa med den spännande kombination av en helt ny växellåda och turbomotorn är hur snabbt det går (5,7 sekunder) att gå från 0 till 100 km/h. Njut så länge det varar!

Bild snett bakifrån av Honda Civic Type R i en tunnel.

För den gamla skolans häl-tå-teknik kan du inaktivera varvtalsmatchningen om du vill.

Närbild på växelspak i legering i Honda Civic Type R.

Med den varvtalsmatchande växellådan kan du växla snabbt i alla tre körlägen.

Smidig hantering

Type R har ett styvare chassi och ett helt nytt fjädringssystem.

Bild snett framifrån av Honda Civic Type R på tävlingsbana.

Den ultimata provkörningen av Type R hölls på den berömda Nürburgring-banan.

Torsionsstyrkan i Type R har ökats med 38 % och den dynamiska fördelen med detta är den målmedvetna prestandan. Den intima kontakten mellan dig, bilen och vägen gör att du kan köra med fullt förtroende.

En racinganpassad bil

Den främre MacPherson-fjädringen har gjorts om för Civic Type R med en ny geometri som minimerar momentstyrningen och maximerar de sportiga köregenskaperna. Den här bilen ligger tätt mot vägen och protesterar inte när du ber om mer kraft.

Känn kontakten

Baktill så har det nya Multi-Link-systemet förbättrats med de unika, styva och oberoende fjädringsarmarna. Sammantaget får du en otroligt stabil körprestanda.

Fågelperspektiv över Honda Civic Type R på tävlingsbanan.
Bild framifrån av Honda Civic Type R på tävlingsbana.

Tätt intill apex och accelerera ut ur kurvan, Type R håller linjen genom snabba, svepande kurvor.

Extra sinnen

Civic Type R har avancerade säkerhetsfunktioner som håller dig och passagerarna säkra.

Bild snett bakifrån av Honda Civic Type R i en mörk studio med strålkastare och bakljus tända.

Kollisionsminimerande bromssystem

Om det föreligger risk för kollision med ett fordon eller en fotgängare varnar den här funktionen dig för faran samt minskar hastigheten för att bidra till att minska kraften i en eventuell krock.

System för körfältsassistans

Bidrar till att hålla dig mitt i körfältet och minskar behovet av styrningskorrigerande rörelser och köransträngning. Det ger en mindre stressig körupplevelse, särskilt på motorvägen.

Vägmärkesigenkänning

Systemet för vägmärkesigenkänning identifierar vägmärken och vidarebefordrar informationen till dig via en visuell visning. Två vägmärken kan visas åt gången.

Intelligent hastighetsbegränsare

Kombinerar sinnrikt den befintliga justerbara fartbegränsarfunktionen med systemet för vägmärkesigenkänning. Den ställer automatiskt in den hastighetsbegränsning som systemet för vägmärkesigenkänning känner av.

Tillbaka till huvudsidan
Honda