Arvet från racing

Lära sig replikerna

Vi började tävla i Formel 1 1964. Det var inte den lättaste platsen att börja på – men vi har klarat det förut under motorcykelloppen i Isle of Man TT. Och än en gång bevisade vi att ”learning by doing” är bästa sättet när man vill vinna.

Hitta rätta formeln

För att tillverka en bil som kan vinna, behöver du en vinnande motor.

1963 hade vi början på en – V12, R270E. Den byggdes ursprungligen för Lotus, men i februari 1964 meddelade man att det brittiska företaget inte längre kunde använda Honda-motorer. Det var vår första motgång – men inte vår sista. Det var bara början.

Honda bilmotor med illustration.

RA270 föddes

Vi använde all energi till att framställa vår alldeles egna racerbil, och engagerade racinglegenden Jack Brabham för att testa RA270 på Suzuka-banan.

Sedan vi skrivit kontrakt med Formel 1-föraren Ronnie Bucknum som testförare för den nya bilen var det äntligen dags att delta i Tysklands Grand Prix i juli 1964. Till sist hade Honda nått fram till världens främsta racingarena.

RA270 med illustration.

”Framgång är nittionio procent motgång”

Det är Soichiro Hondas egna ord – och det är på pricken.

Under det tidiga sextiotalet var det hårda bud inom Formel 1, och vi fick tampas med olyckor, bromsproblem, överhettning och växellådshaverier. Vi lärde oss av dessa misstag, gjorde förbättringar och testade om och om igen tills vi kände oss redo att försöka igen. Slutligen lanserade vi en ny bil för 1965 – RA272.

Hondas team som arbetar med en motor, med illustration.

Första segern

Mexikos Grand Prix 1965

Hondas racingteam – med Richie Ginther och Ronnie Bucknum som förare – fortsatte att flytta gränserna, göra förbättringar och lära av erfarenheterna. Den 24 augusti 1965 radade vi upp oss på främre raden vid Mexikos Grand Prix med Richie Ginther bakom ratten i RA272. Det var vår bil som kom i mål först den dagen, vilket gav oss vår första Formel 1-seger.

Richie Ginther och RA272 med illustration.

Racingfebern

När den biter, biter den hårt.

Ayrton Senna i den legendariska McClaren-Hondan.

Ayrton Senna i den legendariska McLaren-Hondan, Monacos Grand Prix 1989.

Vi deltog även under de kommande åren och vann igen 1967 – sedan tog vi en paus. När vi återvände under åttiotalet vann vi Constructors Championship Title 1986 med Williams och satte nytt rekord med elva segrar i rad 1988 med McLaren. Våra framgångar fortsatte tills vi drog oss tillbaka 1992.

Men eftersom vi har racing i blodet, är det inte lätt att hålla sig borta - i synnerhet när vi lär oss så mycket på det. Vi återvände 2000; den här gången som leverantör av segerrika motorer och fabrikssupport till Formel 1-lagen BAR och Jordan fram till 2006. Våra ingenjörer och tekniker hade förmånen att få arbeta med några av världens bästa racingförare. Förare som Surtees, Laffite, Mansell, Prost, Piquet och Senna – ovärderligt.

John Surtees som kör en Honda.

Legenden John Surtees 1967. Den enda personen som vunnit Grand Prix i både motorcykel och formel 1.

Honda-illustrationer.

Mållinjen är aldrig slutet

Varför var vi inte tillräckligt snabba? Hur kan vi bli effektivare? Vad kommer göra den bättre?

Om vi förlorar, undersöker vi orsakerna – det gör vi även när vi vinner. Vi använder dessa kunskaper till att förbättra kvaliteten i våra bilar och göra dem bättre för vanliga bilister på vägen. Det är vår plikt. Det är därför vi började delta i F1 Grand Prix-tävlingarna Och det är därför vi är här nu.

Läs mer om vår återgång till F1

2x Honda-bilar.
”Om Honda inte skulle tävla, vore det inte Honda.” Soichiro Honda
Närbild på Soichiro Honda.