Honda F1

En ny era

De gamla goda dagarna. De fantastiska åren. En gyllene tidsålder. McLaren-Honda har sina rötter i 80-talet. Nu är vi här för att skriva F1-historia igen.

Scrolla

Testa, förbättra, upprepa, jobba som en besatt.

Honda F1-bilmotor

Vårt arbete är aldrig avslutat

Varför vi tävlar

För att komma framåt, för att få nya idéer, för att testa, misslyckas och lära oss – vi behöver nya utmaningar. De inspirerar oss att tänka som vi aldrig tänkt förut.

Formel 1 gör just det. Det är den ultimata ingenjörsutmaningen. Det innebär att vårt arbete aldrig är avslutat. Aldrig fullständigt. Vi strävar alltid efter förbättring – lite mer effektivitet, en bråkdel mer effektivitet.

På banan är det skillnaden mellan tävlare och utmanare, vinst och förlust. När tävlingen är över förbereder vi oss på att göra allt igen.

Beståndsdelarna i racing

Våra kraftenheter förenar brännande hetta, elektriska gnistor och rå datorprestanda.

En F1-kraftenhet kan inte längre förlita sig på brutal kraft för att driva bilen runt tävlingsbanan. Strikta nya regler kräver också effektivitet. Vi har uppfunnit en rad nya tekniker som maximerar effekten samtidigt som de minimerar förlusten.

Motorgeneratorenheter, en energilagringsenhet och smart beräkningskraft gör inte bara bilen mer sparsam. De ser till att våra 1,6-liters V6-turbomotorer ger lika mycket kraft som 2,4-liters V8:orna som användes under 2013.

Två medlemmar av Honda F1-teamet.
Honda F1-bilmotor
Honda F1-bil med teammedlemmar.
Närbild av en Honda F1-bil.

Designad för tävling och gata.

Nuförtiden är metoden när man bygger en F1-racer inte så annorlunda jämfört med en Hondabil för gatan.

Frontalvy av Honda Insight på vägen.

Insight var den första hybridbilen som lanserades på den amerikanske marknaden.

Under 2015-säsongen belönas effektivitet i Formel 1 – det var därför vi återvände till sporten. Det innebär att de vinster vi gör på banan är fria att inspirera våra bilar för gatan. Utmaningen är densamma: mer effekt, mindre bränsle.

Prestanda, återuppfunnen

Vi har alltid strävat efter att förbättra prestandan samtidigt som vi minimerar förlusterna – även för sportbilar som NSX och Civic Type R. Eftersom vi återvänt till F1-hi-techvärlden innebär det att vi kan sträva efter prestanda, effektivitet och tävlingsanda på högsta nivån.

Trekvartsvy framifrån av Honda NSX.

Honda NSX är en blandning av superbilsprestanda och hybridteknik.

Trekvartsvy framifrån av Honda F1-bil på banan.

Den nya 1.6 V6-turbomotorn för F1 är trimmad med effektiv prestandaförbättrande teknik.